29 oktober 2014

4 oktober 2014 - Wroclaw, Polen

Maandag 29 oktober was het zover. Tijd om naar Polen te vertrekken! Het vliegtuig steeg op in Eindhoven om 13.10u. Het duurde net iets langer dan een uur tot we arriveerde in de luchthaven van Wroclaw. De stad waar ik de komende vijf maand ga leven, studeren, contacten maken, feesten... Gewoon genieten en bijleren, hoop ik! Waarschijnlijk wordt dit één van mijn uniekste ervaringen ooit! Wanneer we met de taxi waren aangekomen aan onze Dormitory (ons kot), checkte we in voor onze kamer en zette we ons gerief op de kamer en gingen we de stad al een beetje gaan verkennen. Het was een mooie en zonnige dag! Na een tijdje rond te lopen in het stadscentrum met de mooie gekleurde gebouwen, waren we op zoek naar een plaats waar we iets lekkers konden eten. De 'Grill Bar' was juist wat we zochten! Ja, we hebben goed gegeten en dat voor slechts 25 zloty (6 euro).

Het eerste wat in mij op komt om te vertellen over Wroclaw is dat het een zeer propere stad is. Het tegenovergestelde van wat de meeste denken over het zogezegde 'vuile Polen'. Ik kan allesinds al vertellen dat Wroclaw veel properder is dan Antwerpen, Gent, Sint-Niklaas... Er ligt letterlijk geen vuiltje op de grond. De meeste tijd spendeer ik in het mooiere gedeelte van de stad, namelijk in het centrum. Daar bevindt zich ook mijn school, Akademia Sztuk Pięknych.

We (Maxim, Jakob en ik) maakten al direct contact met de andere Erasmusstudenten hier in de Dormitory. 's avonds gingen dan ook samen iets gaan drinken in het centrum om elkaar al een beetje te leren kennen. Toffe mensen! En dus ook een geslaagde eerste avond hier in Wroclaw!